کد خبر: ۱۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
تحلیلی درباره عوامفریبی جدیداحمدی نژاد و اهداف پشت پرده آن
یکی از سوالاتی که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که محمود احمدی نژاد آیا توان پرداخت ماهی 250 هزار تومان به عنوان یارانه را دارد یا خیر؟
یکی از سوالاتی که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که محمود احمدی نژاد آیا توان پرداخت ماهی 250 هزار تومان به عنوان یارانه را دارد یا خیر؟

به گزارش گفتارنو محسن صفایی فراهانی عضو اسبق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص می گوید: فرض كنيد آقاي احمدي‌نژاد دوباره رئيس‌جمهور شود و قرار شود به مردم ماهانه۲۵۰هزارتومان يارانه پرداخت كند. در چنين شرايط كشور بايد مبلغي در حدود۷۵ميليارد دلار از فروش نفت را به پرداخت يارانه به مردم اختصاص دهد. اين در حالي است كه در شرايط كنوني كل درآمد سالانه كشور از محل فروش نفت به ۳۰ميليارد دلار نمي‌رسد.


در ادامه مهمترین اظهارات صفایی فراهانی می آید:

** صورت مساله اين قضيه كه شعار انتخاباتي يك كانديدا رياست‌جمهوري پرداخت يارانه مستقيم به مردم باشد از اساس غلط و توهين به مردم است، اگر منابعي در كشور وجود دارد كه قابل پرداخت مستقيم به مردم است چرا صرف ايجاد اشتغال و سرمايه‌گذاري نشده و نمي‌شود.

** فرض كنيد آقاي احمدي‌نژاد دوباره رئيس‌جمهور شود و قرار شود به مردم ماهانه۲۵۰هزارتومان يارانه پرداخت كند. در چنين شرايط كشور بايد مبلغي در حدود۷۵ميليارد دلار از فروش نفت را به پرداخت يارانه به مردم اختصاص دهد. اين در حالي است كه در شرايط كنوني كل درآمد سالانه كشور از محل فروش نفت به ۳۰ميليارد دلار نمي‌رسد.

** منبع آقاي احمدي‌نژاد براي پرداخت اين حجم از پول كجاست؟ مردم مطمئنا با دقت و حساسيت هدف از بيان چنين شعارهاي توهين آميزي را متوجه مي‌شوند و به درستي آن را تحليل مي‌كنند، اينگونه شعارها تنها همان عوام فريبي است.

**وضعیت به گونه‌ای است که مجلس اصولگراي فعلي (نهم) براي ممانعت از پرداخت يارانه۴۵هزار توماني موجودتلاش مي‌كند و جالب است كه دولت روحاني با همه مشكلات اقتصادي كه با آن روبه روست با پيشنهاد مجلس مخالف است ولي مطمئنا مجلس تلاش مي‌كند كه در آخر دوره خود اين كار را عملي سازد، شايد هم فكر كند با اين كار يك سنگ جلوي پاي روحاني براي انتخابات سال آينده بيندازد، حالا مردم هستند كه يارانه ۲۵۰هزار توماني را باور کنند يا حذف يارانه ۴۵ هزار توماني.

** حالا كساني كه اين شعارها را مي‌دهند دقيقا از بي‌اطلاعي برخي از اقشار جامعه در زمينه اقتصادي سوءاستفاده مي‌كنند و چنين شعارهاي پوپوليستي را مطرح مي‌كنند. اين در حالي است كه كساني كه از واقعيت‌هاي اقتصادي كشور آگاهي دارند اينگونه شعارها را طبل توخالي و عوام فريبانه مي‌دانند.

 ** دليل ديگر مطرح كردن شعار يارانه۲۵۰هزارتوماني اين است كه آنها قصد دارند، دولت روحاني را در مقابل مردم قرار دهند، آنها گمان مي‌كنند با چنين شعارهايي مي‌توانند ديگر دستاوردهاي دولت را تحت تاثير قرار دهند.

 ** اين در حالي است كه در شرايط كنوني عوام فريبي و بلندپروازي براي همه مسجل شده و كمتر كسي به اين حرف‌ها توجه مي‌كند، به نظر من مطرح كردن چنين شعاري به منزله بحران‌سازي است.

** چه آينده سياسي در انتظار احمدي‌نژاد خواهد بود؟ هر شخصيت سياسي داراي يك دوره خاص است، دوره ايشان به معني واقعي تمام شده است. ضمن اينكه بلوغ سياسي مردم را بايد جدي گرفت، دوران احمدي‌نژاد و احمدي‌نژادي‌ها در ايران به پايان رسيده و اين دست و پا زدن‌ها درحوض قدرت نه به سود آنهاست و نه به سود كشور است.

** مردم بايد مسائل سياسي را با توجه به چالش‌ها وفرصت‌هاي هر مقطع زماني مورد تحليل و بررسي قرار بدهند. اين در حالي است كه ايران از نظر پتاسيل نيروي انساني در وضعيت بسيار خوبي قرار دارد و نيروهاي متخصص و تحصيلكرده زيادي در جامعه وجود دارند كه هر كدام مي‌توانند منشا تحولات مثبتي براي مردم باشند. فكر مي‌كنم دوره فعاليت سياسي احمدی‌نژاد با توجه به عملكرد آنها به پايان رسيده است.

متن کامل مصاحبه صفایی فراهانی را اینجا بخوانید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

تیراندازی منجر به جرح در نزاع خانوادگی در کهنوج

حضور زهرا نعمتی در پارالمپیک پاریس هنوز قطعی نیست

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود

مدیرکل بهزیستی کرمان: برخی از مسئولین اعتقادی به پیشگیری از معلولیت‌ها ندارند

پربازدید ها

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

از برنامه‌های مهم سرمایه‌گذاری در استان، گذر از منابع بانکی و استفاده از سایر ظرفیت‌ها است

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

بیش از ۷۰۰۰ انشعاب آب سال گذشته در روستاهای کرمان نصب شد

قیمت جدید شکر در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)